حاکمیت شرکتی، اولویت راهبردی شرکت ها

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. حاکمیت شرکتی، اولویت راهبردی شرکت ها

شفافیت، پاسخگویی و رعایت حقوق ذی نفعان از آثار مهم اجرای سازوکارهای حاکمیت شرکتی در بنگاه هاست و فعالیت اقتصادی وقتی به این ویژگی ها مزین باشد، اعتماد سرمایه گذاران را به خود جلب می کند.

سید علی صدری، رییس هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران ضمن بیان مطلب فوق به پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا) افزود: با توجه به ابلاغ دستورالعمل حاکمیت شرکتی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت ها باید پیاده سازی مکانیزم های حاکمیت شرکتی را به عنوان یک اولویت راهبردی در نظر بگیرند و برای اجرای آن برنامه ریزی کنند. شرکت های سرآمد در حوزه اجرای حاکمیت شرکتی سهامداران وفادارتری خواهند داشت و از نظر سایر سرمایه گذاران نیز گزینه مطلوبی برای سرمایه گذاری محسوب می شوند.

این فعال اقتصادی گفت: نقش بازار سرمایه در تأمین مالی هر روز پررنگ تر می شود و علاوه بر شرکتهای بورسی، شرکت ها و بنگاه های بخش خصوصی و سهامی خاص نیز می توانند از صکوک برای تأمین منابع مالی استفاده کنند، لذا پیاده سازی حاکمیت شرکتی در این شرکت ها نیز سبب می شود اعتماد سرمایه گذاران برای خرید اوراق آن ها بیشتر شود و هزینه تأمین مالی آن ها کاهش یابد.

صدری اضافه کرد: در برخی موارد شرکت های بخش خصوصی قصد ورود به بازارهای بورس و فرابورس را دارند و حاکمیت شرکتی می تواند نگاه مثبتی برای آن ها در زمان پذیرش در بازارها یا تعیین قیمت سهام به همراه داشته باشد.

وی افزود: شرکت های بین المللی در حوزه هایی مثل کنترل های داخلی، حسابرسی های مالی، ارزیابی ریسک ها، نشست با تحلیلگران و اطلاع رسانی به ذینفعان از ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات بهره می برند و نگاه های سنتی به حاکمیت شرکتی را کنار گذاشته اند، لذا با توجه به بند “چ” ماده ۶۸ قانون برنامه پنج ساله ششم می توان با برگزاری مجامع عمومی شرکت ها به صورت الکترونیکی گام های اولیه برای تغییر نگاه به حاکمیت شرکتی را برداشت.

رییس هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران گفت: یکی از راه های مناسبی که می تواند به توسعه حاکمیت شرکتی در کشور کمک کند انتشار تجربیات و بهترین عملکردهای شرکت های ایرانی در حوزه حاکمیت شرکتی است. در حال حاضر مثال ها و نمونه هایی که به عنوان تجربه موفق در ادبیات حاکمیت شرکتی مطرح می شود، مربوط به شرکت های خارجی است و در صورتی که تجربیات داخلی انتشار یابد شرکت ها می توانند از رویکردها و اقدامات داخلی استفاده یا الگوبرداری کنند.

صدری در پایان اظهار داشت: بانک ها، هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری نقش مهمی در توسعه فرهنگ حاکمیت شرکتی و پیاده سازی موفق آن دارند و با توجه به اینکه این شرکت ها سهامدار شرکت های زیادی هستند بر اجرای حاکمیت شرکتی در شرکت های فرعی و تابعه نیز نظارت و یا تأثیر دارند. به این ترتیب این نهادها می توانند با تنظیم برنامه هایی برای تحقق حاکمیت شرکتی در ستاد شرکت و شرکت های زیر مجموعه در اجرای ابلاغیه سازمان بورس و اوراق بهادار نقش مهمی ایفا کنند.

فهرست