معاون پژوهش وزارت صنعت مطرح کرد: توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار براساس دانش، راه توسعه کشور

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. معاون پژوهش وزارت صنعت مطرح کرد: توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار براساس دانش، راه توسعه کشور

تهران- ایرنا- معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم توجه به منابع انسانی تحصیلکرده در مسیر توسعه کشور، تاکید کرد: راه حل اساسی برای دستیابی به این هدف، توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار بر مبنای دانش است.
توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار براساس دانش، راه توسعه کشور
به گزارش خبرنگار عیمی ایرنا، دکتر برات قبادیان روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز زیست فناوری در دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: نمی توان کشوری را یافت که توسعه یافته باشد اما به نیرو و منابع انسانی توسعه ای خود توجهی نکرده و این منابع را به کار نگرفته باشد.
وی افزود: اگر رویکردهای خود را چه درحوزه دانشگاه و چه در حوزه صنعت تغییر ندهیم، در آینده با بحران های بزرگی مواجه خواهیم شد.
قبادیان با تاکید بر این که ایران نیازمند تحول در راستای انقلاب صنعتی چهارم و دانشگاه های نسل سوم است، گفت: درحال حاضر پنج میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور داریم که یک میلیون نفر از آنها دارای مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا هستند و راه حل اساسی این است که در مسیر توسعه ای کشور از این منابع ارزشمند استفاده شود.
وی به اجرای طرح وزارت صنعت و معدن در قالب (توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار ‘تاپ’) در این راستا اشاره و اظهار کرد: ما در زمینه نیروی انسانی از دنیا عقب نیستیم و اگر از این نیروی انسانی و دانش و استعدادهای خود استفاده کنیم، در زمینه توسعه ای نیز عقب نخواهیم بود.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس همچنین از کمبود صرف هزینه در بخش تحقیق و توسعه کشور گفت: در سال گذشته حتی یک درصد از درآمد حاصل از تولید ناخالص ملی را صرف بخش تحقیق و پژوهش نکردیم؛ ما در انقلاب های صنعتی همواره یک تا دو انقلاب از جهان عقب بوده ایم و تبدیل به کارخانه تولید مقاله شده ایم. اگر اینها به محصول و ثروت تبدیل نشوند، با توجه به پیشرفت های جهانی و گذار بسیاری از دانشگاه ها و کشورهای دنیا از انقلاب صنعتی سوم و ورود آنها به انقلاب چهارم صنعتی به زودی با مشکلات زیادی مواجه خواهیم بود.
قبادیان توضیح داد: با ورود برق به زندگی بشر، انقلاب دوم صنعتی شروع شد و با ورود رایانه انقلاب سوم صنعتی نمایان شد. نسل اول دانشگاه آموزشی بودند، نسل دوم آموزشی و پژوهشی و اکنون نسل سوم دانشگاه ها با آغاز انقلاب چهارم صنعتی، مسئولیت محور شده است؛ یعنی اساتید، دانشمندان و محققان خود را در مقابل جامعه خود مسئول می دانند و به عنوان مثال اگر آنها را در صنعتی راه ندهند، آنقدر سماجت می کنند تا وارد آن صنعت شده و باری از دوش جامعه بردارند.
وی افزود: این درحالی است که ما هنوز دانشگاهی نداریم که به طور کامل وارد مرحله انقلاب سوم شده باشد؛ کشورهای دارای تکنولوژی تولید می کنند و ما نمی توانیم با آنها رقابت کنیم.
قبادیان ادامه داد: انقلاب چهارم یک سونامی است که سال 2012 آغاز شد و کسی نمی تواند جلوی آن را بگیرد و اگر در این مسیر، قرار نگیریم با مسائل متعددی روبه رو خواهیم بود؛ البته مواردی مانند اسنپ و دی جی کالا از این نوع است که توانسته ایم در این زمینه ها وارد شویم.
وی گفت: حدود 70 درصد مشاغل کنونی در آینده که فرزندان ما می خواهند وارد بازار کار شوند، دیگر وجود نخواهند داشت و اگر به همین روند پیش رویم در آینده با مشکلات شغلی و بیکاری بیشتری مواجه خواهیم بود.
قبادیان افزود: تا سال 2030 درحوزه اینترنت اشیا همه اشیا شناسنامه دار خواهند بود و به عنوان مثال تمام کامیون ها بدون راننده خواهند بود؛ حتی هم اکنون در کشور قطر برنامه ای در دست انجام است تا اولین تاکسی های پرنده را راه اندازی کنند.
وی گفت: بیشتر فعالیت های اقتصاد و صنعت ما بر اساس نیاز جامعه بوده است و مردم مجبور بودند تولیدات داخلی را استفاده کنند اما تا چه وقت می خواهند پراید را به مردم عرضه کنند؛ در حال حاضر 1،2 درصد آلودگی هوای دنیا در ایران با یک درصد جمعیت دنیا تولید می شود یعنی هر ایرانی 72 درصد بیشتر از سهم خود گازهای گلخانه ای تولید می کند؛ این درحالی است که تا پایان سال 2030 ما باید میزان تولید گازهای گلخانه ای در کشور خود را کاهش دهیم و اگر نتوانیم سازمان های بین المللی مسئول می آیند تا اینکار را انجام دهند زیرا موضوع سلامت مردم جهان مطرح است و آن وقت است که باید مالیات و هزینه های سنگینی را پرداخت کنیم.
مراسم گرامیداشت روز زیست فناوری در دانشگاه تربیت مدرس امروز 27 آذرماه با حضور جمعی از دانشجویان و اساتید این حوزه برگزار شد.
در پایان این مراسم از طرح های برگزیده در قالب دهمین دوره جایزه بزرگ زیست فناوری تقدیر به عمل آمد؛ از بین 42 طرح ارسال شده، 31 طرح مردود، 11 طرح به مرحله داوری راه یافته بود که در نهایت 2 طرح برنده جایزه سوم و 3 طرح شایسته تقدیر معرفی دانسته و ارائه دهندگان این طرح ها تقدیر شدند.
همزمان با هفته پژوهش، روز 27 آذرماه به عنوان روز زیست فناوری در دانشگاه تربیت مدرس نامگذاری شده است که امسال میزبان سه رویداد مهم در این حوزه بود.
به همت مرکز تحقیقات توسعه زیست فناوری دانشگاه تربیت مدرس، دهمین دوره جایزه بزرگ زیست فناوری، نخستین پندارنمای زیست فناوری و نمایشگاه فن بازار زیستی متشکل از محصولات تولید شده شرکت های داخلی عمدتا پارک علم و فناوری مدرس سه رویدادی هستند که امروز در سالن اجتماعات شهید چمران این دانشگاه برگزار شد.

فهرست