رییس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران مطرح کرد؛ صادرات به افغانستان، فرصت‌ها و راهکارها

  1. خانه
  2. اخبار
  3. صنعت، معدن و تجارت
  4. رییس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران مطرح کرد؛ صادرات به افغانستان، فرصت‌ها و راهکارها

به گزارش گروه خبری ایونانیوز، مهدی کریمی تفرشی رییس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران، گفت: اولویت دولت افغانستان در بخش اقتصاد است که در این زمینه سرمایه‌گذاری‌هایی نیز انجام داده که عمده آن در بخش صنعت مواد غذایی، برق، انرژی خورشیدی و بادی است. از نظر اقتصادی این کشور وابسته به کشورهای خارجی می‌باشد و یکی از فقیرترین کشورهای جهان محسوب می‌شود، که با کمک کشورهایی مانند ایران، اقتصاد آن رشد داشته است. کشور افغانستان با مشکلات اقتصادی مواجه است و تبادل اقتصاد بین ایران و افغانستان در زمینه مختلف در تجارت، امر زیربنایی و مطالعاتی است و منجر به بهبود اقتصاد می‌شود.

کریمی تفرشی در ادامه بیان کرد: بر اساس آمار به‌دست‌ آمده از گمرک ایران، در سال ۹۷، میزان صادرات ایران به افغانستان ۲ میلیارد و ۹۲۷ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال ۹۶ از لحاظ ارزشی ۵٫۱۱ درصد رشد داشته است. در مقابل از این کشور ۱۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۱ میلیون دلار وارد ایران شده که هم تراز نبودن آمار صادرات و واردات این کشور را می‌توان به شرایط نابسامان اقتصاد افغانستان و نوسانات پیش‌آمده در ارزش پول‌های ملی دو کشور نسبت داد. همچنین چشم‌انداز توسعه روابط اقتصادی دو کشور، تجارت ۵ میلیارد دلاری ترسیم شده است. در بحث مواد غذایی و شوینده از کالای ایرانی استقبال خوبی می‌شود و اکثر مردم افغانستان از کیفیت کالاهای ایرانی راضی بوده‌اند.

کریمی تفرشی اظهار داشت: بازار بکر و مناسبی در بخش پروژه‌ها در کشور افغانستان وجود دارد، از ۱۲ سال گذشته پروژه‌های مختلفی از سوی وزارت اقتصاد و انرژی افغانستان در حال اجرا است و به دلیل اشتراکات فرهنگی بین دو ملت ایران و افغانستان این پروژه‌ها در حال پیشرفت است. این پروژه‌ها رقمی شامل صد میلیارد دلار دارد و از جمله آن‌ها نیروگاه کابل و شمال افغانستان است که شرکت‌های ایرانی در زمینه‌های مختلف فعالیت داشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: صادرات کالاهای بی‌کیفیت به افغانستان منجر به ایجاد بازار یک بار مصرف در این کشور می‌شود و باید جلوی صادرات کالاهای بی‌کیفیتی که از استاندارد لازم برخوردار نیست و در واقع شبه استاندارد کالاهای ایرانی است گرفته شود.

وی افزود: در حال حاضر صادرات به افغانستان بیشتر از کشورهای پاکستان، ایران، ترکیه و چین است و صادرات از ایران به این کشور بیشتر شامل شیرآلات و مواد ساختمانی و کالاهایی نظیر پارچه، پترو شیمی و مشتقات نفتی است.

رییس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان تهران به مهمترین اقلام صادره به کشور افغانستان اشاره کرد و افزود: این اقلام شامل مواد غذایی، مواد شوینده و مصالح ساختمانی به ویژه گچ و سیمان می‌باشد و سنگ‌های قیمتی مانند فیروزه کالای وارداتی از افغانستان به ایران است. مواد نفتی و مشتقات پتروشیمی، مواد غذایی مانند شیرینی جات، انواع نان، رب گوجه فرنگی و … تجهیزات ساختمانی مانند انواع کابل، سیم، مفتول، سیمان و مواد شوینده و بهداشتی و بسیاری اقلام دیگر از جمله کالاهایی هستند که در فهرست صادرات به افغانستان قرار دارند.

وی عنوان کرد: با معافیت بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا، هدف ایران و افغانستان این است که این بندر به عنوان محور اصلی واردات و صادرات دو کشور در نظر گرفته شود.

کریمی تفرشی اذعان داشت: هیچ گونه مشکلی در روابط مالی و زمینه‌های دیگر بین این دو کشور وجود ندارد. برای بالا رفتن تراز تجاری ایران با افغانستان، این موضوع بستگی به دولت این کشور دارد و اگر بحث‌های امنیت‌ اقتصادی، سرمایه‌گذاری و کمک‌های خارجی به افغانستان بیشتر مورد توجه قرار گیرد، باعث افزایش صادرات ایران به این کشور می‌شود. بحث قیمت مهمترین فاکتور در صادرات محصولات ایرانی به افغانستان می‌باشد، اما ایران همیشه سعی کرده تا در بحث کیفیت و مسائل صادراتی و خدمات پس از فروش دقت‌های لازم را انجام دهد، در حالی که قیمت کالاها هنوز فاکتور مهمی برای صادرات به این کشور محسوب می‌شود. زبان و مذهب مشترک بین ایران و افغانستان سبب شده تا زمینه‌ خوبی برای سرمایه‌ گذاری تجار ایرانی فراهم شود.

وی تاکید کرد: کیفیت بالای کالاهای ایرانی نسبت به کالاهای پاکستانی و نامصون بودن راه‌های پاکستان از دلایل افزایش صادرات ایران به افغانستان می‌باشد. میانگین صادرات به افغانستان طی ده سال پیش، صد میلیون دلار بوده، اما در حال حاضر به بیش از یک میلیارد دلار در سال رسیده است. طبق گفته‌های مسئولین افغانستان، میزان صادرات ایران بیشتر از این رقم‌ها برآورد شده است.

کریمی تفرشی در پایان گفت: علیرغم نزدیکی ذائقه افغان‌ها به ایرانی‌ها و نزدیکی فرهنگ دو کشور متاسفانه تجار ایرانی نتوانسته‌اند از این فرصت صادراتی ویژه استفاده چندانی نمایند. شناخت درست فرصت‌ها و پتانسیل‌های صادراتی این کشور، ایجاد امنیت خرید و تجارت، کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از نوسانات قیمت و آموزش‌های صحیح و راهبردی به شرکت‌های ایرانی از مولفه‌های مهم توسعه صادرات به کشور غنی افغانستان است که باید در دستور کار جدی مقامات ایرانی در جهت توسعه صادرات غیرنفتی و مقابله با تحریم‌های اقتصادی قرار گیرد.

فهرست