آشنایی با کوچک مقیاس ها

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. آشنایی با کوچک مقیاس ها

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت،معدن و تجارت جوانان ایران،به نقل از روزنامه صمت، احسان پیری دبیر کل خانه صمت جوانان ایران بیان کرد : برای ارزیابی و تقسیم بندی معادن چندین روش مختلف وجود دارد که یکی از آنها با قابلیت استفاده همگانی و بدون نیاز به متخصص ارزیابی، رده بندی پیشنهادی سازمان ملل متحد است. براساس این رده بندی که سیستم ساده ای دارد، میتوان ذخایر مواد معدنی و سوخت های جامد را باتوجه به عوامل اقتصادی بازار رده بندی کرد.

اصطلاحاتی مورد استفاده در این روش، قابل مقایسه و جایگزینی است و همین سبب میشود گزارش های این روش فراگیر و آسان باشد و در روابط مربوط به جذب سرمایه گذار، امور بانکی و…  مورداستفاده قرار گیرد.‹ روشهای نو و کهنه روش دیگر ارزیابی و تقسیم بندی معادن، رده بندی اطلاعات اکتشافی منابع و ذخایر معدنی CMMI است که بیشتر برای حوزه تخصصی به کار میرود و از سوی کسانی مورداستفاده قرار میگیرد که در این حوزه صلاحیت دارند. روش بعدی، رده بندی ذخایر و منابع به روش روسی است. اگر به تاریخچه معادن ایران نگاه کنیم، نخستین معادن بزرگ ایران مانند معادن سنگ آهن و زغال سنگ را کارشناسان روسی اکتشاف کردند؛ برای همین، تقسیم بندی ذخایر براساس رده بندی روسی رواج بسیاری دارد و اصطلاحات ذخایر قطعی، احتمالی و ممکن یا ذخایر گروه B ،A و C از این زمان به جا مانده است.

معادن کوچک مقیاس به صورت سنتی مورد بهره برداری قرار میگیرد و تکنولوژی و امکانات مدرن در آن چندان جایی ندارد. با این همه به جرأت میتوان گفت هریک از آنها شاید تا ۱۰ برابر معادن بزرگ اشتغال ایجاد میکنند. به عبارت دیگر، نقش بسیار پررنگی در اشتغال آفرینی دارند و علاوه بر این، به علت پراکندگی جغرافیایی آنها، فرصتهای اشتغال را در گستره ایران منتشر میکنند و به این ترتیب، افراد محلی در دورترین نقاط کشور هم میتوانند در این معادن مشغول کار شوند که در رونق اقتصادی مناطق دورافتاده موثر خواهند بود.‹

سخن پایانی
معادن کوچک مقیاس توان چانه زنی و تاثیرگذاری سیاسی و اجتماعی بالایی ندارند و معمولا قربانی سیاست هایی میشوند که برای مدیریت معادن بزرگ اعمال میشود.
با این حال، نمیتوان انتظار داشت که در کوتاه مدت سیاست های بالا دستی آنقدر منعطف شوند که قادر به تنظیم قوانین و مقررات براساس شرایط و نیازهای خاص معادن و صنایع کوچک مقیاس باشند، بنابراین میتوان گفت همین که دولت زیرساخت ها را فراهم آورد و قوانین اضافه ای سربار صنایع و معادن کوچک ایجاد نکند، معادنی که دارای ارزش اقتصادی هستند میتوانند به فعالیت ادامه داده و تولید ثروت کنند.

فهرست