مشاور عالی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سیاست های دستگاه های اجرایی باید برمبنای حمایت واقعی از تولید باشد، تاکید کرد: برای دستیابی به این مهم باید در کشور یک وحدت فرماندهی وجود داشته باشد.
«صادق نجفی» امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اولویت نخست امروز وزارت صنعت، رونق تولید است و در این زمینه امسال هفت برنامه طراحی و ارائه شده که شاه بیت آنها داخلی سازی و حفظ وضعیت موجود تولید است.
وی اظهار داشت: ساز مخالف زدن وزارت صنعت، اقتصاد، تعاون، بانک مرکزی، گمرک و سایر دستگاهها، در مقوله تولید ما را به مقصود نمیرساند.
نجفی یادآور شد: نجات اقتصاد کشور از وابستگی به نفت، با دریافت مالیات یا مالیات بر ارزش افزوده بیشتر از تولید در شرایط کنونی که در یک جنگ تمام عیار اقتصادی به سر می بریم، میسر نمیشود.
وی گفت: باید شرایط به گونهای فراهم شود که رونق تولید در یک فضای مناسب و آسان و به دور از سختگیریهای معمول، شکل بگیرد؛ در این راستا وزارت صنعت تلاشهای زیادی را آغاز کرده، اما به نظر میرسد تاکنون حمایت از تولید و داخلی سازی به معنای واقعی کلمه اتفاق نیفتاده است. چند خودرو برای سالها در کشور تولید میشدند اما امروز و با بروز برخی مشکلات مشخص شده تا ۴۰ درصد آنها اصلاً داخلی سازی نشده بود
مشاور عالی وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اگر جنگ اقتصادی امروز و تحریمهای دشمنان را قبول داریم، باید بدانیم در جبهه هیچکس مرز خود را از دیگری جدا نمیکند، بلکه به یاری سایرین میپردازد.
وی ادامه داد: در این راستا، سیاست دولت تفکیک برخی وزارتخانه هاست تا کارها و حمایتها با روانی بیشتری انجام شود؛ این در حالی است که با وجود گذشت دو سال از دولت دوازدهم هنوز موضوع باقیماندن وزارت صنعت، معدن و تجارت یا تشکیل وزارتخانههای مجزا هنوز تعیین تکلیف نشده است.
نجفی اظهار داشت: البته میتوان اختیاراتی به وزیران اعطا کرد تا مسائل حل و فصل شود و فقط این طور نیست که با تشکیل وزارتخانههای مجزا به دنبال رفع مشکلات باشیم؛ در هر حال باید تکلیف مشخص و موضوع از حالت ابهام خارج شود.
به گزارش ایرنا، امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال «رونق تولید» نامگذاری شده است.
غفلت خودروسازان از داخلی سازی
نماینده ویژه وزیر صنعت در کمیته خودرو در ادامه در پاسخ به کمبود قطعات با فناوری بالا (های تک) برای تکمیل خودروهای ناقص مانده خودروسازان گفت: در این زمینه هم دولت و هم خودروسازان در سالهای گذشته غفلت کردند، زیرا شاهدیم چند خودرو برای سالها در کشور تولید میشدند اما امروز و با بروز برخی مشکلات مشخص شده تا ۴۰ درصد آنها اصلاً داخلی سازی نشده بود.
وی تاکید کرد: امروز چاره حل مشکل در ارتقای داخلی سازی است. دستیابی به این مهم با توجه به موجود بودن دانش، طراحی، ریخته گری، حضور جوانان تحصیلکرده، شرکتهای دانش بنیان و مواد اولیه مورد نیاز دور از دسترس نیست.
نجفی با بیان اینکه در هیچ جای جهان هیچ خودروسازی همه قطعات و لوازم مورد نیازش را خود تولید نمیکند، افزود: شاید نتوانیم طی چند ماه، قطعات «های تک» خودروها را بسازیم، اما میتوان در کوتاه مدت آنها را به دیگر کشورها سفارش داد تا بسازند؛ زیرا در جهان افراد و کشورهای زیاده طلبی که از عهده این قبیل کارها برآیند زیادند و فقط اراده میخواهد.