ارز ترجیحی فعلا حذف نمی‌شود

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. ارز ترجیحی فعلا حذف نمی‌شود

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم همگرایی دولت و مجلس برای حل مشکلات مردم گفت: اگر دولت می‌خواست به قانون عمل کند باید ارز ترجیحی را بدون جبران، حذف می‌کرد اما خط قرمز ما سفره و معیشت مردم است.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به نقل از ایرنا، سید ابراهیم رییسی که امروز برای دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، اظهار کرد: هدف گیری دولت رشد ۸ درصدی اقتصادی بوده و امید است اقداماتی که انجام می شود، ما را به این میزان رشد برساند. سال‌های گذشته مشکلات جدی داشتیم. رشد کمتر از یک درصد وجود داشته است اما دستیابی به این میزان رشد با همگرایی و همکاری مجلس و دولت امکان پذیر است.

وی ابراز امیدواری کرد در سایه رشد ۸درصدی مساله بیکاری کاهش جدی بیایبد، اشتغال ایجاد شود و چرخ‌های تولید بیشتر به حرکت دربیاید.

رئیس جمهور درباره حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه۱۴۰۱ گفت: زمانی که کار را در دولت سیزدهم آغاز کردیم از ۱۸ میلیارد دلاری که در بودجه پیش‌بینی کرده بودیم، چیزی باقی نمانده بود یعنی در نیمه دوم سال، مبلغی برای تخصیص ارز ترجیحی باقی نمانده بود. اگر دولت می‌خواست به قانون عمل کند باید ارز ترجیحی را بدون جبران حذف می‌کرد اما خط قرمز ما سفره و معیشت مردم بوده و است.

وی تأکید کرد: نمی‌توانستیم به اقتصاد کشور و بازار و زندگی مردم شوک وارد کنیم، بنابراین موضوع را در جلسات کارشناسی بررسی کردیم و مقرر شد در چند ماه آتی ارز ترجیحی ادامه پیدا کند و بعد برای جبرانش تمهیداتی اندیشیده شود. بحث‌ها و نظراتی مطرح شد و شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای این اقدام هم نظر شدند.

رئیسی ادامه داد: خدمت مقام معظم رهبری که موضوع مطرح شد، ایشان فرمودند: «نظر مجلس در این زمینه اخذ شود.» این سخن بسیار حکیمانه بود بعد از فرمایشات ایشان این موضوع را در دولت به عنوان لایحه دوفوریتی مطرح کردیم که در دولت به تصویب رسید.

وی اظهار کرد: براین اساس مقرر شد اولا ارز ترجیحی برای چند ماه آتی ادامه پیدا کند تا شرایط عادی شود. دوما حذف ارز ترجیحی بدون جبران برای مردم به ویژه خانواده‌های نیازمند کار درستی نیست حتماً باید این جبران انجام شود، بنابراین در این لایحه هر دو نکته رعایت شد و لایحه تقدیم مجلس شد.

رئیس‌جمهور گفت: مجلس بعد از اینکه لایحه مطرح شد، فوریت لایحه را رد کرد و مقرر شد لایحه به صورت عادی بررسی شود به عبارت دیگر مجلس اعلام نکرد که ارز ترجیحی را چه کنیم و اعلام نکرد که چگونه جبران کنیم. نه رای به ادامه ارز ترجیحی داد و نه رای به جبران حذف ارز ترجیحی.

رئیسی اظهار کرد: ترجمه رای به عدم فوریت لایحه دولت این بود که «طبق قانون باید ارز ترجیحی حذف شود.» بنابراین شرحی برای ریاست مجلس نوشتم و گفتم که در جلسه برای نمایندگان تبیین شود که عدم رای به فوریت لایحه بدین معنا است که ارز ترجیحی باید حذف شود.

رئیس دولت سیزدهم گفت: این کار را به مصلحت ندانستیم، معتقد بودیم که این کار شوک وارد کردن به سفره و معیشت مردم است که خط قرمز دولت است. رهبری مشکل را حل کردند و اجازه دادند وضعیت اقتصادی فعلی را تا تعیین تکلیف قطعی ارز ترجیحی ادامه دهیم.

بدون فکر برای سفره مردم و نیازمندان، ارز ترجیحی حذف نمی‌شود

وی اظهار کرد: باور داریم اگر ارز ترجیحی قطع شود حتماً باید برای جبران آن برای زندگی مردم به ویژه نیازمندان فکر جدی کرد. امکان ندارد بدون فکر برای سفره مردم و نیازمندان ارز ترجیحی حذف شود. در این راستا سازمان برنامه و بودجه با نمایندگان و برخی صاحب نظران هم جلساتی داشت تا همفکری و همراهی در این رابطه شود و مجلس و دولت با هم بتوانند مسائل و مشکلات را حل کنند.

رئیس جمهور افزود: سازمان برنامه و بودجه به همراه برخی صاحبنظران در مجلس، جلسات متعددی برای همفکری در این زمینه برگزار کردند. مجلس و دولت امروز هم باید بتوانند مسائل را حل کنند تا تصمیمی اتخاذ شود که هم رشد اقتصادی را به همراه داشته باشد و هم بر معیشت مردم لطمه ای وارد نکند و هم بتواند نظام اقتصادی، پولی و مالی کشور را در انضباط کامل قرار دهد.

رییس دولت سیزدهم افزود: در واقع پیشنهادی که بتواند همه این مقاصد را دنبال کند حتما مورد حمایت ما است و دغدغه دوستان نسبتا به مساله ارز ترجیحی را می‌شود به عنوان تصمیمی با نگاه به ابعاد مختلف آن مورد توجه و بررسی قرار داد.

فهرست