قائممقام وزارت صمت گفت: از امروز طرح جدید وزارت صمت در قالب قراردادهای کشف پریمیوم محصولات صنایع معدنی در بورس کالای ایران آغاز شد.
به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به نقل از شاتا، محمد صادق مفتح درباره طرح وزارت صمت مبنی بر استفاده از قرارداد کشف پریمیوم در مدیریت هوشمند بازارهای کالایی و رفع دغدغههای تولید گفت: منطق استفاده از این قرارداد بر این مبنا است که هم تولیدکننده و هم مصرفکننده بتواند برای بازه زمانی یک ساله یا بیشتر، برنامهریزی کرده و آنها بتوانند از آینده بازار و فروش کالا و تأمین مواد اولیه اطمینان حاصل کنند. در واقع با این طرح، با بهرهگیری از ظرفیت بورس کالا، بازار برای فعالان اقتصادی و تولید پیشبینیپذیر میشود.
وی در توضیح انعقاد قراردادهای بلندمدت در بورس کالا گفت: در این شیوه، یک واحد تولیدی وقتی محصول خود را برای ۶ ماه و حتی یک سال آینده عرضه میکند، مازادی برای مقطع زمانی ۶ ماهه یا یک ساله پیدا میکند و میتواند بعد پوشش نیاز بازار داخل، برای صادرات اقدام کند. به بیان دیگر با این روش، صادرات قابل برنامهریزی میشود، بنابراین وقتی شرکتی از امروز میداند برای نیاز داخل و صادرات در ۶ ماه آینده به چه میزان تولید نیاز دارد، به خوبی برای تولید خود برنامهریزی میکند و این امر، امتیازی برای تولیدکنندگان به شمار میرود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر تولیدکننده پاییندستی که میداند مواد اولیه خود را برای ۶ ماه جلوتر پیش خرید کرده با برنامهریزی بهتری به تولید میرسد و از نوسانات بازار بینالمللی و هیجانات آن نگران نمیشود. بنابراین با اجرای این طرح، بازار هم برای تولیدکننده و هم صادرکننده، پیشبینیپذیر شده و قابلیت برنامهریزی میانمدت و بلندمدت به تولیدکنندگان داده میشود.
مفتح با تاکید بر اینکه صنایع به شدت از این طرح استقبال میکنند، تصریح کرد: امروز آغاز این طرح در بورس کالاست و رفته رفته با آشنایی کامل صنایع، شاهد استقبال آنها از این طرح خواهیم بود. در این روش، هم خریدار ماده اولیه مطمئن است که ماده اولیهای را که خریداری کرده است، در اختیار دارد و هم تولیدکننده مطمئن است که محصول خود را برای تحویل آینده فروخته و مازاد تولیدش نیز صادر میشود. این رویه، ثبات و آرامش خاصی به بازار میدهد و از سوی مصرفکننده، تولیدکننده و بازار هم مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
وی یادآور شد: در حال حاضر فعالان اقصادی نمیتوانند پیشبینی کنند که ۶ ماه دیگر چه اتفاقی در بازار رخ میدهد، بنابراین با تغییرات بازار بینالمللی، از خود رفتارهای هیجانی نشان میدهند که این موضوع باعث تشدید مشکلات بازار میشود اما با اجرای این طرح، اطمینان خاطری بین فعالان ایجاد میشود و هر اتفاقی در بازار بین المللی رخ دهد، آنها مطمئنند که محصول خود را دارند و میتوانند ماده اولیه را در زمان مشخص تحویل بگیرند.
قائممقام وزارت صمت درباره تأثیر اجرای این طرح در جهش تولید گفت: یکی از موانع جهش تولید، عدم امکان پیشبینی کوتاهمدت و میانمدت بازار است و وقتی موانع تولید برداشته میشود به این معناست که تولیدکننده راحت تر از گذشته و با برنامهریزی بهتری میتواند تولید را انجام دهد که این، قدم بزرگی در جهش تولید است.